Minkälaiset tukirakenteet teidän myynnillänne on? Havaintoni on, että työnohjaus on edullisuudestaan huolimatta alihyödynnetty myynnin tukirakenne. Työnohjaus tarjoaa myyntityöhön aikalisää tarkastella oman työnkulun sujuvuutta, tunnistaa asiakaskohtaamisissa läikkyviä hiljaisia signaaleja ja mahdollisuuden löytää uusia ratkaisumahdollisuuksia hankaliin ongelmiin. Lisäksi työnohjaus voi parantaa myyntityötä tekevän hallinnantunnetta ja täydentää oman työn johtamisen työkalupakkia. Nämä toimivat myös työhyvinvointia ja -viihtyvyyttä vahvistavina tekijöinä.
Myyjä ja myyntitiimi on organisaatiossa se yksikkö, jonka onnistuminen takaa työt monille. Tähän liittyy luonnollisesti myös suuri henkinen paine: jos yhdellä sakkaa niin vaikutukset heijastuvat kaikille. Tiimityöhön voi lisäksi liittyä kilpailua, joka voi pahimmillaan heikentää tiimihenkeä ja vahvistaa yksinäisyyden kokemusta. Omien odotusten lisäksi myyjä ja myyntitiimi joutuvat siis täyttämään monesta suunnasta tulevia odotuksia.
Työnohjauksessa tutkitaan ja ihmetellään työarjessa tunnistettuja ilmiöitä ja syy-seuraussuhteita. Niiden kautta tunnistetaan, mitkä valinnat edistävät ja mitkä hidastavat tavoitteisiin pääsemistä. Lisäksi ryhmämuotoisen työnohjauksen keinoin tiimi voi parantaa kommunikaatiotaan ja yhteistyötä sekä vahvistaa keskinäistä luottamusta. Työnohjaus ei ole koulutusta tai valmennusta, vaan siinä oman työnsä ja alansa asiantuntijoina ovat aina ohjattava yksilö ja tiimi. Tällöin ohjausprosessissa syntyneet oivallukset ovat myös suoraan vietävissä työarkeen.
Myyntityössä resilienssi ja paineensietokyky ovat arvokkaita taitoja, joita voidaan vahvistaa työnohjauksen keinoin. Pettymyksiä joutuu usein kohtaamaan enemmän kuin organisaation muissa rooleissa. Myyntityössä palkka on usein sidottu tuloksiin, jolloin tavoitteista jääminen vaikuttaa omaan elintasoon. Hallinnantunteen ja toimijuuden tunteen menettäminen lisäävät työuupumisen ja muun työperäisen pahoinvoinnin riskiä. Mahdollisuus prosessoida työn herättämiä tunteita säännöllisesti työnohjaajan kanssa on paitsi purkuventtiili, myös erinomainen työsuhde-etu työntekijälle.
Työnohjauksesta saa paljon irti myös silloin, kun kaikki rullaa ja kauppa käy. Pysähtyminen työnohjauksen prosessin kautta auttaa hahmottamaan, mitä onnistumisista voidaan napata toistettaviksi. Lisäksi koko tiimin ryhmätyönohjauksissa voidaan myös kokea vertaisuutta, oppia omista sekä toisten kokemuksista ja huomata hyvä myös omassa tekemisessä.
Lähes aina myynti on ongelmanratkaisua. Taitava myyjä tunnistaa asiakkaan tarpeet ja tarjoaa niihin oikein ajoitettua ratkaisua – joskus jopa ennen kuin asiakkaan puolelta on tilanteeseen havahduttu. Ratkaisukeskeisesti toteutettu työnohjaus auttaa ymmärtämään tehtyjä valintoja ja niiden merkityksen kokonaisuuteen.
Työnohjaus onkin näistä syistä erinomainen keino, jolla B2B-myynnissä yksilön ja tiimin työn laatua voidaan vahvistaa ja kehittää. Lisää Huomin palveluista voit lukea täältä. Jos haluat pohtia tarkemmin, miten työnohjaus voisi tukea juuri teidän tavoitteitanne, löydät Huomin yhteystiedot täältä.